• Ontspanningsmassage
    Heerlijk tot rust komen
  • Sportmassage
    Bij vermoeide en stijve spieren
  • Hotstone massage
    Zelfherstel van het lichaam
  • Zwangerschapsmassage
    Laat je eens lekker verzorgen
  • Lomi Lomi massage
    Een complete lichaamsmassage
woensdag, 12 december 2018

Sportmassage

Als erkend en gediplomeerd sportmasseur ben ik aangesloten bij het Nederlands
Genootschap van Sportmasseurs, NGS, onder lidnummer 454053. 

Hoe werkt sportmassage

De massage heeft tot doel de gezondheid van de sporter te bevorderen.  Door het toepassen van sportmassage treden de volgende effecten op:

  • De haarvaatjes in de huid en spieren gaan verder open, waardoor er een duidelijk toename van de doorbloeding optreedt. Doordat de spieren beter doorbloed worden, zullen de gevormde afvalstoffen beter worden afgevoerd en wordt spierpijn (zoveel mogelijk) voorkomen.
  • De afvoer van afvalstoffen wordt ook verbeterd door de uitwendige druk van de massage.
  • De spierspanning wordt beïnvloed.

Er zijn verschillende massagetechnieken, zoals wrijvingen, knedingen, klopbewegingen en schuddingen. Als regel wordt aangehouden dat een sportmassage voor de sporter (tot op zekere hoogte) comfortabel moet zijn.

 

Wanneer sportmassage?

Massage kan worden toegepast bij vermoeide en stijve spieren. Sportmassage mag nooit worden toegepast bij een spierscheuring, een ontsteking, een kneuzing, een wond van de huid of als je koorts hebt. Als de spieren heel zwaar belast zijn is het beter de massage een paar dagen uit te stellen.

Na afloop van een zware training of wedstrijd kunnen afvalproducten van de spierstofwisseling, zoals vocht en lactaat, zich in de spieren ophopen. Dit is (grotendeels) te voorkomen door een goede cooling-down uit te voeren. Een herstelmassage bevordert de afvoer van deze afvalstoffen uit de spieren waardoor spierpijn (zoveel mogelijk) voorkomen wordt.

Uiteraard kan een massage ook worden gedaan voordat met een zware training of wedstrijd wordt gestart. Meteen daarna kan gestart worden met een goede warming-up.